Utbildning är en investering i framtiden, i ekonomin och i tt välmående samhälle. Utbildningen börjar med småbarnspedagogiken och sträckeer sig över alla utbildningsstadier ända till högskolestadiet. Utbildningen bör vara av god kvalitet,jämlik och beakta annorlunda elever. Utbildningen bör vara gratis.
Småbarnspedagogiken
Den subjektiva rätten till dagvård bör bevaras. Det lönar sig att göra småbarnspedagogikens gruppstorlek mindre, för stora grupper är en säkerhetsrisk för barnen. Dagvårdsavgifterna bör graderas kännbart, det sporrar till arbete och underlättar att arbeta för dem som har familj.
Grundskolan
Grundskolan var Finlands stolthet. Vi behöver en radikal förnyelse av undervisningen. I låg- och högstadieskolor måste uppmärksamhet fästas vid gruppstorlekarna. Det borde vara möjligt att planera och förverkliga individuell inlärning. I undervisningen måste man uppmärksamma annorlunda elever och tillämpa skräddarsydda läro- och inlärningsmetoder. Att utnyttja digitalisering är en tilläggsresurs, men den kan inte ersätta närundervisning. Man måste värdesätta grundskolelärarnas yrkeskunskap.
Andra stadiet
Förlägningen av läroplikten var en viktig reform och en jämlikhetsgärning, vars fördelar överväger kostnaderna. Med denna utvidgning växer ungas möjligheter att lyckas i arbetslivet. Yrkesutbildningen bör marknadsföras effektivare och hitta nya läro- och inlärningsmetoder som motiverar unga. Vi behöver kunniga yrkesmänniskor inom alla delområden av vårt samhälle. Yrkesutbildningen måste få både mera närundervisning och resurser.
Högskolor
Grundfinansieringen till både universitet och yrkeshögskolor bör ökas, det är oundvikligt med tanke på Finlands framtid och internationella framgång. Vi behöver utbildat kunnande för både grundforskningen och för industrin och handeln. Finland borde marknadsföra sig som ett expertsamhälle med hög profil. Vi bör uppmuntra människor att utbilda sig och samtidigt skapa förutsättningar att lyckas för innovativa, utbildade personer. Uppehållstillstånd för utländska högskolstuderande efter examen bör ändras till fyra år. Möjligheten till livslångt lärande och tilläggsstudier bör stödas och göras tillgängligt för alla.
0 Comments